Pages

Followers

Saturday 8 December 2012

Cara Membuat Pencuci Tangan (Hand Sanitizer)

Gambar hiasan menunjukkan cara mencuci tangan dengan betul.. tapi sebenarnya aku bukan nak tujuk cara mencuci tangan.. tapi aku nak bagitau cara membuat pencuci tanngan atau hand sanitizer sendiri... homemade..

Korang nak try buat pencuci tangan sendiri tak... buat sendiri.. tak payah beli kat kedai... bukannya apa.. kadang-kadang kita pun tak tau bahan yang terkandung dalam pencuci tangan tu... yang pasti pencuci tangan yang kita buat sendiri ni dari pati bahan semulajadi. Ulang sekali lagi..SEMULAJADI... tanpa alkohol  dan ini sangat bagus kepada mereka yang mempunyai masalah kulit kering...

Berikut adalah cara untuk membuat Homemade Pencuci Tangan (hand sanitizer):

Ramuan yang diperlukan ialah:

3 oz. (90ml) air yang ditapis
1 sudu kecil gel lidah buaya
10 titis minyak pati kayu manis
10 titis minyak pati cengkih
10 titis minyak pati rosemary
10 titis minyak pati eucalyptus
20 titik minyak pati lemon

Arahan: Campurkan bahan-bahan dalam bekas semburan , dan goncang perlahan-lahan. Sembur ke tangan (3-5 semburan) dan ratakan semburan ke tangan selama 5-10 saat.

*aku belum pernah try lagi yang ni.. tapi aku dah try buat shampoo ngan pelembab dari bahan semulajadi... nanti aku kongsi... jimat duit.... jimat duit perkara no dua.. perkara pertama ialah bahan kandungan tu... mungkin daripada bahan kimia yang akan menyebabkan side effect.. jangkamasa panjang...

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...